Vítejte na novém Geoportálu Jihomoravského kraje

Jihomoravský kraj provozuje od roku 2009 webovou prezentaci Geografických informací Jihomoravského kraje – Geoportál Jihomoravského kraje. Tato prezentace zpřístupňuje prostorová data, aplikace, služby a informace, které se generují na krajské úrovni v oblasti GIS.

V letošním roce 2020 jsme připravili úplně novou podobu Geoportálu JMK, která přináší spoustu změn, zejména v uživatelské jednoduchosti a komfortu. Nyní lze Geoportál JMK plnohodnotně využívat také na mobilních zařízeních – je responzivní.

Jednotlivé informace a služby jsou rozděleny jednak tematicky a jednak uživatelsky. Po spuštění Geoportálu JMK narazíte na nejčastěji žádané informace a služby pro nejširší okruh uživatelů, další úrovně jsou pak zaměřeny na odbornější část uživatelů.

DTM > INFORMACE PRO OBCE

Co přinesou digitální technické mapy obcím a jaké jsou jejich povinnosti?

Technické mapy jsou důležitým datovým podkladem pro celou řadu odborných činností ve veřejné správě i soukromém sektoru. Zákonem č. 47/2020 Sb. byla novelou zákona o zeměměřictví uložena krajům povinnost vybudovat do 30. června 2023 digitální technické mapy (DTM) krajů. Český úřad zeměměřický a katastrální (ČÚZK) má stejným předpisem uloženo vybudovat informační systém digitální mapy veřejné správy (IS DMVS), který bude pro krajské DTM a jejich uživatele zajišťovat služby, které je vhodné provozovat centrálně. Novela uložila povinnosti dalším subjektům a mezi nimi i obcím. Jedná se o jeden z nejnáročnějších projektů v historii krajů v ČR v oblasti pořízení prostorových dat a geoinformačních systémů. Budované DTM krajů jsou jedním ze základních kamenů digitalizace stavebního řízení; jejich zavedením dojde k významnému zlepšení v oblasti využívání podrobných informací o dopravní a technické infrastruktuře a dalších stavebních a technických objektech a zařízeních.

Současný stav
Technické mapy obcí a krajů vznikaly doposud na dobrovolné bázi. V dostatečné míře není sjednocen a standardizován jejich datový obsah, stanoveny nejsou ani procesy při aktualizaci a využití dat třetími stranami. V případě, že obec technickou mapu vede a má vydanou obecně závaznou vyhlášku, mají stavebníci povinnost předložit při dokončení stavby stavebnímu úřadu doklad o tom, že předali podklady pro aktualizaci technické mapy.
Technické mapy vedou stovky obcí a také některé kraje pro celé své území. Největší zkušenosti se správou DTM mají Hlavní město Praha, Zlínský kraj, Plzeňský kraj a Karlovarský kraj.

Nové DTM krajů
Správcem DTM kraje bude krajský úřad v přenesené působnosti. Obsah je stanoven vyhláškou č. 393/2020 Sb. o digitální technické mapě kraje, kterou vydal ČÚZK.
Klíčové je rozdělení obsahu DTM na dvě základní skupiny dat.
1. Objekty a zařízení dopravní a technické infrastruktury (DTI),
2. Základní prostorová situace (ZPS), kterou zákon definuje jako vybrané stavební a technické objekty a zařízení a vybrané přírodní objekty na zemském povrchu, pod ním nebo nad ním, které charakterizují základní prostorové uspořádání území.

Pro každou z těchto skupin dat zákon stanovuje jiné editory a zásadně odlišné principy aktualizace. Obecně je ovšem vždy editor odpovědný za správnost, úplnost a aktuálnost zapisovaných údajů.
Pro podporu budování a rozvoje DTM krajů byla Ministerstvem průmyslu a obchodu v rámci OP PIK vypsána v programu podpory Vysokorychlostní internet Výzva III. - Vznik a rozvoj digitálních technických map krajů. Příjemcem podpory z této výzvy jsou kraje.
Úkolem ČÚZK je publikování digitální mapy veřejné správy, kterou tvoří kompozice ortofotomapy, katastrální mapy a technické mapy krajů. Kromě zpřístupnění dat DMVS bude nový informační systém ve správě ČÚZK zajišťovat evidenci vlastníků, správců a provozovatelů DTI, evidenci oprávněných editorů a rozhraní pro zaslání aktualizačních dat, ať už DTI nebo ZPS, a to do všech 14 informačních systémů DTM krajů.
Digitální mapa veřejné správy
 
Povinnosti krajů
Kraje mají povinnost do 30. června 2023 vybudovat a zpřístupnit DTM kraje. Znamená to nejen pořízení hardwaru a softwaru informačního systému, ale zejména vytvoření vlastní databáze s daty DTM odpovídajícími vyhlášce. Zákon předpokládá využití všech existujících využitelných dat, kromě toho bude nutné mnoho údajů nově pořídit (zmapovat). Prostředky OP PIK mohou kraje využít jak pro vybudování informačních systémů, tak pro pořízení dat, a to včetně dat ve správě jiných veřejnoprávních vlastníků, jako jsou např. obce. Výzva byla ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) zacílena pouze na kraje ve snaze snížit počet příjemců a tím i administrativní náročnost. Při přípravě výzvy bylo opakovaně deklarováno, že kraje využijí přidělené prostředky i k převzetí, úpravě a využití (tzv. konsolidaci) stávajících dat a k mapování chybějících dat o sítích ve vlastnictví obcí v přiměřeném rozsahu.
Z hlediska datového obsahu je kraj odpovědný za naplnění databáze DTM daty ZPS. Zákon ovšem ukládá obcím a dalším vlastníkům dopravní a technické infrastruktury poskytnout krajům součinnost. Je odpovědností kraje, jestli získaná data ZPS pro naplnění databáze DTM
využije nebo data pořídí nově, např. s ohledem na nedostatečnou přesnost a úplnost existujících dat.
Již při přípravě projektů krajů došlo v řadě krajů k oslovení obcí (zejména těch, které provozují vlastní DTM) pro potřeby datových analýz a nastavení obsahu datové části projektů. Zároveň byla navázána úzká spolupráce se správci dopravní a technické infrastruktury s nadregionální působností, jejichž data budou v řadě případů použita jako základ pro budoucí ZPS krajů.
Obecným principem pro úvodní plnění DTM krajů daty je využití existujících dat. Vyhláška č. 393/2020 Sb. k tomu vytváří podmínky tím, že umožňuje evidovat v databázi DTM data různé přesnosti a úplnosti. Při úvodním plnění tedy není povinností obcí zpřesňovat existující data v případě, že nedosahují předpisem stanovené cílové kvality.

Povinnosti vlastníků dopravní a technické infrastruktury.
DTM přináší pro všechny vlastníky dopravní a technické infrastruktury (tedy i obce) povinnost editora údajů o „jejich“ sítích přímo do DTM kraje. Princip přímé editační kompetence má celou řadu výhod, ale kromě toho přináší i nároky na technickou odbornost všech editorů. Hlavní výhodou přímé editace bude to, že údaje o objektech a zařízeních příslušného vlastníka nebude moci v databázi DTM nikdo měnit, takže bude mít zaručenu shodu údajů o svých sítích v DTM kraje a vlastním informačním systému.
Na výzvu krajského úřadu musí (podle přechodných ustanovení zákona č. 47/2020 Sb.) obce a vlastníci dopravní a technické infrastruktury předat jimi vedené údaje o objektech a zařízeních, které jsou obsahem digitální technické mapy kraje, tedy jak údaje o sítích (ty budou po naplnění do databáze již dále sami aktualizovat), tak údaje o ZPS, pokud nějaké mají ve svých systémech. Obecně tedy platí, že zatímco data o sítích budou správci DTM předána vždy jen jednou (od příslušného vlastníka), data ZPS z konkrétního území může kraj získat vícenásobně, v různé kvalitě, přesnosti i úplnosti a je jeho povinností taková data zkonsolidovat a případně vhodně doplnit. Velcí správci síti se v některých regionech spojili do Sdružení správců sítí a budou data ZPS předávat dotčeným krajům koordinovaně v konsolidované podobě. Existují ale i kraje nebo významné části území krajů, kde konsolidace dat správců sítí nebyla provedena.
Data budou předávána bezplatně. Při projednávání zákona bylo mnohokrát zmíněno, že předání dat o sítích není novou povinností, protože vlastníci a správci dopravní a technické infrastruktury mají povinnost bezplatně předávat údaje o svých sítích orgánům územního plánování k dalšímu využití. Bezplatné předání polohopisu ZPS je pak všestranně výhodné, protože je žádoucí, aby byl tento datový obsah veden pouze v jedné databázi s jasnými povinnostmi všech zapojených subjektů při aktualizaci.

Role obcí
Klíčovou rolí obcí v projektu DTM krajů je role vlastníka dopravní a technické infrastruktury. Zákon ukládá všem obcím stejné povinnosti jako např. velkým energetickým firmám. Je ovšem třeba znovu zdůraznit, že se zpravidla nejedná o povinnosti nové. Obce by již měly mít zmapovánu svou dopravní a technickou infrastrukturu. Pokud nemají, mohou se pokusit využít právě projekty pro vytvoření DTM krajů a obrátit se na kraj s žádostí k novému zaměření těchto sítí. Kraj pro takové mapování může v přiměřeném rozsahu využít finanční prostředky z OP PIK, za dodržení podmínek výzvy ve vztahu k veřejné podpoře.
Z hlediska předávání dat pro naplnění DTM krajů je vhodné odlišit obce, které DTM obce v současné době vedou a ostatní obce.

Obce provozující DTM nebo pasporty technické nebo dopravní infrastruktury
Vede-li obec DTM, předá polohopisnou část kraji pro přípravu prvotního naplnění ZPS. DTM obce může na svém území vést i nadále, v tomto případě je možné využít DTM kraje jako základ a v rámci své činnosti vést a aktualizovat pouze prvky nad rámec společného obsahu DTM. Současně je možné s krajem vyjednat předávání aktualizačních podkladů ZPS pro DTM pro území obce z kraje také příslušnému správci DTM obce.
Co se týče technické a dopravní infrastruktury, mají obce provozující DTM nebo pasporty sítí a komunikací sítě ve svém vlastnictví obvykle dobře zmapovány. Hlavním úkolem pro tyto obce bude úprava současných informačních systémů (správu zpravidla zajišťují odborné firmy) tak, aby z DTM obcí byla do DTM krajů předána všechna kvalitní data a nedošlo tak k jejich znehodnocení. Firmy spravující pro obce DTM obcí se tedy musí naučit pracovat s výměnným formátem DTM (JVF DTM) a do tohoto formátu data DTM obce vyexportovat pro potřeby předání kraji k úvodnímu plnění databáze DTM kraje. Náklady na úpravu aplikačního software DTM obcí nebudou pro obce samoúčelným výdajem, protože obce budou muset aktualizovat údaje o svých sítích od roku 2023 přímo ze svého informačního systému a tyto úpravy tedy budou využívat trvale.
Pokud obec vede DTM, měla by dále se správci sítí, jejichž data v DTM eviduje, a příslušným krajem, uzavřít dohodu o tom, který subjekt předá kraji polohopis ZPS z území obce. Zákon ukládá tuto povinnost všem, ale jistě je vhodné využít již konsolidovaná data ZPS, pokud na tomto využití bude shoda všech stran.

Obce neprovozující DTM nebo pasporty technické nebo dopravní infrastruktury
Obce, které nemají zpracováno podrobné polohopisné zaměření, data pro naplnění ZPS nepředávají. Zůstává však povinnost předat údaje pro prvotní naplnění údajů o sítích DTI a příprava na jejich budoucí pravidelnou aktualizaci do DTM kraje stejně jako pro všechny ostatní vlastníky, správce a provozovatele DTI. Pro obce bez digitální evidence sítí bude nezbytné postupně zajistit domapování sítí v jejich vlastnictví a zahájení plnění editorské povinnosti.

Cílem není do 30. června 2023 vytvořit DTM s úplným obsahem. Takový cíl by nebyl reálný z finančních i kapacitních důvodů. Je tedy možné, že část datového obsahu bude do DTM kraje doplňována postupně v dalších letech. Do roku 2023 by ovšem měly být vyhledány, posouzeny a případně zpracovány všechny podklady. Obce by měly všechna data o svých sítích alespoň posoudit a dohodnout se s krajem či pověřeným editorem na dalším postupu a časovém plánu.
Za správnost, úplnost a aktuálnost údajů zapisovaných do databáze DTM odpovídá podle zákona editor. Editorem údajů o ZPS je kraj, takže kraj odpovídá za kvalitu údajů zapisovaných do databáze DTM o polohopisu ZPS. Za správnost, úplnost a aktuálnost předaných údajů editorovi ZPS ovšem odpovídá stavebník. Na základě písemné dohody může kraj zajistit plnění své editorské povinnosti ZPS prostřednictvím jiné osoby (např. koridory železniční a silniční sítě, vodní toky nebo i území měst).
Editorem údajů o objektech a zařízeních DTI je jejich vlastník, tuto povinnost za něj ovšem může splnit provozovatel nebo správce DTI. Obce jako vlastníci DTI jsou tedy primárně zodpovědné za aktualizaci dat o vlastních sítích DTI. Tuto povinnost mohou zajistit buď vlastními kapacitami, prostřednictvím svých informačních systémů, nebo ji mohou zajistit prostřednictvím externího subjektu. Takovým subjektem může být firma, která pro obec spravuje DTM nebo např. podnik Vodovody a kanalizace (VaK). Některé kraje nad rámec svých povinností také počítají v rámci projektů DTM kraje s nabídkou pomoci malým obcím při vedení údajů o jimi vlastněných sítích DTI a jejich aktualizace do DTM kraje. Budou také zpracovány metodické návody a postupy pro editory DTI. Předáním editační povinnosti smluvnímu partnerovi se ovšem obec nezbavuje své odpovědnosti za aktualizaci.

Poskytování údajů z DTM kraje
Po zprovoznění celého systému DTM a DMVS budou všechna veřejná data poskytována bezplatně v elektronické formě. Neveřejná data budou přístupná pro OVM a pro vlastníky, správce a provozovatele DTI, tedy i obce, v rozsahu nutném pro zajištění správy jejich majetku. Poskytování neveřejných dat DTM mimo OVM bude probíhat na základě standardizované žádosti elektronickou formou.

Hlavní přínosy pro obce
  • Zásadní zjednodušení získávání údajů o DTI od ostatních správců DTI (obce nebudou uzavírat smlouvy se všemi správci DTI a nebudou dále zatěžovány pravidelným sběrem těchto dat od všech správců DTI – data budou ode všech povinně v DTM kraje).
  • Dostupnost aktuálních údajů ZPS a DTI např. pro plánování investic a projektovou přípravu vlastních staveb, územní plánování a plánování rozvoje regionu, bezpečnost a krizové řízení.
  • Zjednodušení procesu aktualizace ZPS – stavebníci budou vkládat podklady na jednotné rozhraní IS DMVS v jednotném formátu a jednotným způsobem. Správu ZPS zajišťuje a garantuje kraj, obec tak nemusí vynakládat žádné finanční prostředky na údržbu (aktualizaci) obsahu polohopisu (ZPS).
  • Zjednodušení procesu aktualizace a zpřístupnění vlastní evidence DTI v majetku obcí – standardizace datového obsahu a existence jednotného rozhraní a prostředí pro ukládání a zpřístupnění těchto dat. Obec jednou pořízená data bude sdílet napříč veřejnou správou a nebude nucena je poskytovat vícekrát. Obec navíc může nad svými daty DTI poskytovat další služby svým občanům (např. vyjádření o existenci sítí obce nebo podmínek napojení na ni on-line).
  • Dostupnost informací o DTI pro potřeby krizového řízení a řešení mimořádných událostí – události z nedávné minulosti ukazují potřebu dostupnosti garantovaných dat DTI na jednom místě. DTM tyto potřeby po jejím naplnění daty a spuštění služeb zajistí.
Časový plán
Součinnost všech zainteresovaných subjektů s kraji by měla probíhat na základě výzvy krajského úřadu. Je ovšem nanejvýš vhodné, aby obce byly vůči svému kraji přiměřeně aktivní.
Je předpoklad, že kraje vyzvou obce k předání dat již na přelomu roku 2021/2022. Přesný časový harmonogram si stanoví každý kraj v návaznosti na postup při budování IS DTM. Podmínkou zahájení plnění DTM daty je zprovoznění IS DMVS ve správě ČÚZK.

Nejčastější dotazy
1. Správce DTI je odpovědný za vložení dat o DTI do DTM a za jejich správnost. Pokud obec jako správce DTI (např. veřejné osvětlení) nemá data dostatečně přesná, může/má je přesto vložit do DTM takto nepřesná? Jaké právní následky může pro obec mít, když se někdo bude odvolávat na nepřesnost?
Ano, obec může do DTM kraje předat data o „svých“ sítích v kvalitě, v jaké je má k dispozici. Údaje o technické infrastruktuře je možné vést podle vyhlášky i s horší přesností a nekompletní, a to tzv. zjednodušeným způsobem.
Údaje o sítích DTI jsou z hlediska správních řízení informativní, tj. obec nemůže být nijak postihována za nepřesná data v DTM. Závazná jsou z hlediska stavebních řízení pouze stanoviska a sdělení podle § 161 stavebního zákona. Zájmem obce by ale mělo být, aby podklady pro zpracování sdělení a vyjádření podle §161 stavebního zákona byly shodné s daty poskytovanými do DTM.

2. Pokud by měly obce vše zdigitalizovat a doměřit, jsou to obrovské náklady. Ale pro obce není financování. Ministerstvo říká, že toto pro obce má zajišťovat kraj. Co se stane, když to kraj pro obec neudělá? Jak to pak má obec zajistit?
Každá obec by měla v maximální možné míře spolupracovat s krajem, a poskytnout mu informace o svých sítích a kvalitě evidence, kterou o těchto sítích vede. Bez této součinnosti se kraj neobejde.
Rozpočty krajských projektů ovšem zcela jistě nemohou pokrýt nové mapování všech nezmapovaných sítí DTI v majetku obcí. S ohledem na skutečnost, že obce mají povinnost mít své sítě zmapovány již mnoho let, lze doporučit hledání modelu s částečným zapojením rozpočtu obce.
Samozřejmě je legitimní, pokud obce za bezplatné předání dat ZPS budou požadovat garanci zajištění aktualizace a poskytování této aktualizované vrstvy ZPS (spolu s daty DTI jiných subjektů pro územní působnost obce).

3. Pokud obec jakožto správce DTI poskytne data ve formě, v jaké je má (např. papírová forma), a kraj to nechá zdigitalizovat, a dojde k chybě v digitalizaci, kdo ponese odpovědnost, zda obec jakožto vlastník DTI, nebo kraj?
Součásti procesu digitalizace musí být vždy na konci verifikace a ověření pořízených dat jejich vlastníkem. Vlastní naplnění DTM kraje daty o svých sítích je pak úkolem a odpovědností vlastníka sítě – viz výše. Je však třeba upozornit, že digitalizace papírových dokumentací není v rámci prací pro prvotní naplnění DTM uvažována. Předpokládá se poskytnutí dat, nikoli analogových podkladů. Případná rozsáhlejší digitalizace historických podkladů je kapacitně a časově značně náročná a není ji možné bohužel realizovat v rámci časového prostoru pro vytvoření DTM krajů.

4. Odpovědný za data DTI má být správce DTI. Ale změny mají zanášet stavebníci. Jak má správce DTI prověřovat údaje od stavebníků? Zaměření musí vždy potvrdit geodet? Odpovídá za správnost tedy stavebník, potažmo geodet?
Změny DTI do DTM tedy nezapisuje přímo stavebník, ale vlastník, správce, nebo provozovatel DTI, resp. jím pověřený editor. Změny údajů o DTI ve vlastnictví
příslušného vlastníka DTI (tedy např. obce), pokud je stavebníkem jiná osoba než správce DTI nelze do DTM zapracovat jinak, než editací ze strany editora, kterým je ze zákona vlastník příslušné sítě (editaci samozřejmě může provést smluvní partner). Bude tedy nezbytné postupovat především podle smlouvy uzavřené mezi stavebníkem a správcem DTI. Podle této smlouvy se obvykle stavebník zavazuje dodat správci DTI geodetickou dokumentaci změn na infrastruktuře tohoto správce s údaji, které správce DTI potřebuje pro svou činnost. Správce DTI zapracovává do svého IS změny dle geodetické dokumentace od stavebníků, které přiměřeným způsobem kontroluje a se stavebníky spolupracuje při řešení zjevných nesrovnalostí. Tento princip je platný již nyní a zůstane zachován.

5. Pokud následně po realizaci bude někdo (např. správce, či stavební firma) provádět na základě dat z DTM práce a ta budou špatně a oni „kopnou“ do vedení nebo vody, kdo bude odpovědný za případnou škodu?
Současný stav odpovědnosti se zatím nijak nemění, odpovědný bude i nadále „bagrista“. Kopání a další práce týkající se DTI je možné provádět vždy až na základě vyjádření daných správců DTI podle §161 stavebního zákona a v souladu s ním. Cílová vize je ale opravdu taková, že po dosažení dostatečné míry spolehlivosti obsahu DTM (cca za 20-30 let) by mělo dojít k takové změně právní úpravy, aby údaje z DTM byly závazně využitelné v rozsahu stávajícího vyjádření k existenci sítí TI (nikoli však sdělení k podmínkám napojení a ochrany).

6. Může existovat DTM obce i po 1. 7. 2023?
Ano může. Zákon rozlišuje digitální technické mapy kraje (DTM krajů), která je povinně vedena pro území jednotlivých krajů, a jejímž správcem je krajský úřad v přenesené působnosti a digitální technickou mapu obce (DTM obcí), která dobrovolně může být vedena obcí v samostatné působnosti pro území obce.

7. Co je obsahem DTM?
Obsah DTM kraje je stanoven vyhláškou č. 393/2020 Sb., o digitální technické mapě kraje. Obec může ve své DTM evidovat i jiný obsah a může vydat vlastní vyhlášku o vedení DTM obce na svém správním území.

8. Jak bude financován vznik DMVS a DTM?
Primárním zdrojem pro vybudování IS DMVS budou prostředky z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) ve výši 80,863% celkových způsobilých výdajů (řídícím orgánem je MMR), s národním spolufinancováním ze státního rozpočtu, z rozpočtových kapitol ČÚZK a MMR (19,137%).
Investice do DTM krajů mimo Prahu budou financovány z Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK) ve výši 85% celkových způsobilých výdajů (řídícím orgánem je MPO), s národním spolufinancováním ve výši 15% z rozpočtu krajů. Příjemci dotace jsou kraje.
Investice do DTM krajů v Praze nese hlavní město Praha.
Případné investice do DTM obcí nesou obce z vlastních rozpočtů. Dosud vedly technické mapy obcí jen některé obce, a protože podstatná část těchto údajů bude nadále vedena v DTM krajů, předpokládají se pro obce úspory jejich nákladů na vedení DTM obcí. Případný vznik nových DTM obcí je zcela dobrovolný, a díky vzniku DTM krajů, bude potřebnost vzniku DTM obcí mnohem méně naléhavá než dosud.
Investice do informačních systémů vlastníků/správců DTI potřebné pro napojení na DTM krajů a IS DMVS, nesou vlastníci/správci DTI. Předpokládá se, že tyto počáteční investice se vrátí během dalšího provozu, kdy DTM krajů ušetří náklady správců DTI, a to zejména díky odbourání nutnosti opakovaného zaměřování polohopisu ZPS.

9. Kdo je odpovědný za vložení dat o ZPS do DTM kraje?
Prvotní vložení dat o ZPS před zprovozněním DTM – na výzvu kraje, obce, vlastníci a správci DTI poskytnou kraji jimi vedené údaje ze své evidence o objektech a zařízeních v jejich majetku a další potřebnou součinnost pro prvotní vložení existujících dat do DTM krajů. Předání dat proběhne dle pokynů kraje v období před zprovozněním DTM krajů (mnohem dříve než před 30. 6. 2023), předpoklad je koncem rok 2021 a v průběhu roku 2022.
Obce data poskytnou ve stavu, v jakém je mají. Potřebné transformace a aktualizace dat pro vložení do DTM krajů zajistí kraje v rámci svých projektů v tzv. procesu konsolidace dat.
Zápis jednotlivých změn ZPS po zprovoznění DTM kraje – od zprovoznění DTM krajů dne 1. 7. 2023 následný zápis jednotlivých změn ZPS do DTM kraje provádí správci DTM kraje, a to na základě podkladů pro zápis do DTM.
Za včasné předání podkladů odpovídá stavebník. Stavebník zajistí, že podklady budou ověřeny geodetem. Stavebník, popř. geodet za stavebníka vloží podklady do Jednotného rozhraní IS DMVS pro předávání údajů. Kraj přiměřeným způsobem zkontroluje takto předané podklady a na jejich základě bezodkladně změnu zapíše do DTM kraje. Po provedení zápisu Stavebník automaticky obdrží protokol o zápisu.
Změny ZPS realizované mezi předáním údajů a zprovozněním DTM kraje – údaje pro prvotní vložení obec předává správci DTM kraje s platností k určitému okamžiku, který bude předcházet dni 1. 7. 2023. Všechny změny v důsledku činnosti správců DTI, které nastaly po tomto okamžiku až do zprovoznění DTM krajů dne 1. 7. 2023, správci DTI zapíšou do DTM kraje způsobem pro zápis změn. Zápis provedou mezi 1. 7. 2023 a 30. 9. 2023.

10. Jaké jsou požadavky na správnost a úplnost dat ZPS?
Prvotní vložení před zprovozněním DTM kraje – obce a správci DTI poskytnou do DTM krajů data o ZPS, která mají, jakkoliv je zřejmé, že nejsou úplná. Kraj rozhodne o využití těchto údajů a o rozsahu nového mapování.
Data ZPS mohou být prvotně po konsolidaci naplněna také s nižší než cílovou charakteristikou přesnosti, údaj o charakteristikách přesnosti bude uveden u každého objektu pro polohu i výšku.
Zápis jednotlivých změn po zprovoznění DTM kraje – od 1. 7. 2023 zápis jednotlivých změn o ZPS provádí správce DTM kraje v rámci charakteristik přesnosti stanovených Vyhláškou. Změny musejí být ověřeny osobou s úředním oprávněním pro ověřování výsledků zeměměřických činností.
Kraj odpovídá za správnost, procesu editace údajů do DTM kraje. Za aktuálnost podkladů odpovídá stavebník, za správnost a úplnost podkladů, podle kterých se zapisuje, odpovídá geodet.

11. Jaký je základní vztah DTM krajů a DTM obcí?
Shromažďování dat ZPS a dat DTI bude zajištěno v DTM kraje. Data z DTM kraje budou pro DTM obcí k dispozici.

12. Pro malé obce je náročné plnit všechny úkoly správce DTI ve vztahu k DTM, jak mají postupovat?
Pro větší správce DTI je samozřejmé, že musejí evidovat svůj majetek a změny na něm aktualizovat v IS průběžně. Pro malé obce může být požadavek na zápisy změn do DTM kraje neprodleně po realizaci změn v území, nový a poměrně těžko splnitelný.
Obcím mohou s touto agendou pomoci jak samotné kraje, tak jejich provozovatel DTI, který bude požadavky zákona plnit v rámci své svěřené správy dané DTI. Stejně tak lze předpokládat, že firmy zabývající se správou prostorových dat nebo přímo geodetické firmy nabídnou obcím své služby a buď prostřednictvím svých provozovaných informačních systémů na dané obci dané povinnosti zajistí, nebo je zajistí přímo jako službu na klíč.
O novou rozsáhlou povinnost se nejedná, povinnost vést údaje o své infrastruktuře a poskytovat je požaduje stavební zákon již řadu let. Aktivita DTM krajů a DMVS přináší standardizaci a technické prostředky pro zajištění těchto povinností vlastníků, správců a provozovatelů DTI.

13. Na městě máme silný GIS tým, který zná území nejlépe. Postaráme se lépe, než kraj. Můžeme i nadále spravovat DTM města?
Ano a dokonce může obec na základě dohody s krajem převzít roli správce DTM kraje pro vymezené území (v tom případě se obec stane editorem ZPS pro takové území). Samozřejmě za podmínky ochoty obou stran uzavřít tuto dohodu a upravit v ní podmínky spolupráce vč. např. financování. Za editaci dat o DTI ve vlastnictví města v DTM kraje odpovídá město, resp. jím určený správce DTI vždy.

14. Jaký je vztah DTM k digitalizaci stavebního řízení?
Vznik DTM krajů a DMVS je součástí konceptu Digitalizace stavebního řízení a územního plánování (DSŘ). Projekt vybudování DMVS je jedním z projektů DSŘ, který je tvořen propojením katastrální mapy, ortofotomapy a DTM krajů. Některé procesy podle nové právní úpravy již s existencí DTM počítají, např. režim poskytování údajů o DTI pro ÚAP.
Další projekty DSŘ vybudují Integrační platformu DSŘ (jejíž součástí bude mj. Portál stavebníka, Informační systém identifikačního čísla stavby a rozhraní na další informační systémy veřejné správy), Evidenci územních a stavebních řízení a jiných postupů, Evidenci elektronických dokumentací a Národní geoportál územního plánování. Rovněž bude nově řešeno poskytování informací vlastníkem DTI.
Projekty na vznik DTM krajů jsou k projektům DSŘ komplementární. Všechny aktivity související s DSŘ (DTM krajů, DMVS i ostatní projekty DSŘ) jsou vzájemně koordinovány.

15. Budou data o technické infrastruktuře veřejná?
Při projednávání zákona byla snaha o maximální veřejnost dat DTM. Přesto malá část obsahu zůstala neveřejná. Vyhláška o DTM kraje stanovuje, které údaje jsou veřejné a které neveřejné. Základní informace o TI, jako je zejména její umístění, průběh a typ, jsou veřejné. Některé podrobné informace o vlastnostech objektu TI jsou neveřejné.
Stejně tak jsou neveřejné údaje o záměrech. Lze očekávat, že postupem času se i velká část nyní neveřejných informací stane veřejnými.

16. Bude DTM sloužit i pro vyjadřování k existenci sítí?
DTM kraje přímo ne, stále platí povinnost sdělovat stanoviska a vyjádření podle §161 stavebního zákona vlastníky TI. Nicméně digitalizace stavebního řízení počítá s využitím IS DMVS, evidence vlastníků, správců a provozovatelů TI k vyhledání úplného okruhu správců, kteří mají být obesláni žádostí pro vybrané území a typ stavebního záměru. Portál stavebníka bude mít nástroje k jejich automatickému obeslání a dalším souvisejícím úkonům.

17. Jak budou poskytována data DTM?
Veřejná část obsahu DTM bude dostupná každému prostřednictvím prohlížecích či stahovacích služeb a open dat. Neveřejná data budou poskytována oprávněným subjektům, tj. OVM a vlastníkům, správcům a provozovatelům DTI a projektantům pro účely správy majetku a přípravy projektových dokumentací na základě standardizované žádosti.

18. Musíme doplnit 3. souřadnici (nadmořskou výšku) u technické infrastruktury, kde tento údaj není dostupný?
Nemusíte. Údaje o technické infrastruktuře je možné vést podle vyhlášky zjednodušeným způsobem, přesnost údajů o poloze a výšce může být 9 (přesnost nevyhovuje třídě přesnosti 5 nebo není známa). Je tedy možné, že souřadnice X a Y budou evidovány např. v třídě přesnosti 3, zatímco výška bude s kódem 9. Pro lepší využitelnost a zobrazitelnost dat DTI ve 3D je však možné naplnit Z souřadnici alespoň přibližně automatickou interpolací např. z digitálního modelu terénu.

19. Jak bude fungovat rozhraní pro editaci technické a dopravní infrastruktury?
Každý vlastník technické a dopravní infrastruktury (případně osoba, která má svěřenu editační povinnost), včetně obcí a krajů, bude zaregistrován v evidenci editorů DTI v rámci IS DMVS s uvedením typů sítě, kterou spravuje/edituje. Registrovaný subjekt bude zapisovat změny DTI prostřednictvím webových služeb napojených na svou aplikaci nebo informační systém. ČÚZK osloví všechny vlastníky DTI s instrukcemi k naplnění evidence vlastníků DTI a editorů v průběhu roku 2022.
Některé kraje navíc připraví pro obce nabídku služby vedení dat DTI a jejich aktualizaci do systému DTM kraje, která by zajistila pro tyto obce splnění role editora DTI.

20. V jaké podrobnosti a hlavně fázi rozpracovanosti mají být do DTM předávány záměry na provedení změn dopravní a technické infrastruktury?
Záměry na provedení změn dopravní a technické infrastruktury se týkají zamýšlených nebo připravovaných změn, které potřebují mít oporu v územně analytických podkladech a návazně v územně plánovacích dokumentacích. Jedná se tedy zejména o koridory liniových staveb (přeložky, nové stavby, popř. rušené stavby) nebo plochy areálů nebo staveb. Předávány by měly být vlastníky, správci nebo provozovateli sítí v okamžiku, kdy je záměr připraven pro konzultaci s orgány územního plánování před nebo v procesu zpracování ÚAP a ÚPD. Jako záměry naopak není nezbytné předávat změny, které již jsou v ÚPD zachyceny, nebo které dokonce již mají vydané územní rozhodnutí či stavební povolení. Stejně tak do záměrů nepatří příprava dílčích staveb
a rekonstrukcí místních sítí, které nejsou v rámci ÚPD zachyceny (DTM neslouží pro účely koordinace výkopových prací).

21. Přebírání podkladů od obcí jako vlastníků TI: Vlastník TI (v tomto případě obec) může pověřit editací dat TI svého provozovatele. Poté obec nechá provést investiční akci, např. rozšíření vodovodu, nechá vyhotovit DSPS ověřenou ÚOZI a ve formátu JVF DTM předá provozovateli k zapracování do DTM. Pokud provozovatel TI při převzetí dat v JVF DTM zjistí chyby, např. v poloze nebo v popisné části dat (např. záměna vodovodu za kanalizaci, což se občas v praxi stává), může data sám opravit a odeslat do DTM nebo musí zajistit nové ověření ÚOZI před odesláním dat do DTM?
V první řadě by měla být chybně zpracovaná geodetická dokumentace přednostně reklamována u úředně oprávněné osoby, která ji ověřila.
V uvedeném případě však je třeba upozornit na to, že po realizaci investiční akce budou zpravidla předány dva druhy dokumentace dvěma různými způsoby. U dat ZPS dojde k převzetí DSPS (resp. geodetického podkladu DTM) ve formátu JVF DTM a jeho předání kraji přes aplikaci napojenou na služby IS DMVS (nikoli provozovateli) pro aktualizaci DTM kraje. Průběhy sítí, ochranných pásem a polohy zařízení TI a DI však budou předány jiným způsobem. Po geodetickém zaměření budou předány údaje editorovi/editorům TI a DI, který je zapracuje do své provozní dokumentace (pokud ji vede) a následně předá prostřednictvím služeb IS DMVS do systému DTM kraje. Případnou opravu chybně klasifikovaných sítí může v tomto případě provést editor TI a DI.

22. Pro bezdrátový rozhlas používáme tzv. hnízda (venkovní přijímač s anténou a často i amplionem pro přímou reprodukci). Do jaké skupiny prvků tyto bodové objekty TI zařazovat?
Bod bezdrátového rozhlasu (vysílač) zařazujeme do objektů „zařízení sítě EK“. Jako typ objektu zařízení sítě EK vybereme  „hnízdo bezdrátového rozhlasu“. 

Převzato z ČÚZK
 

Sankce


Zákon a vyhláška zavádějící DTM ČR nestanovuje sankce za neplnění povinností, avšak v rámci nového stavebního zákona je uveden § 64 Poskytování údajů o území , který říká, že vlastníci technické infrastruktury musí vkládat data do systému prostřednictvím DTM, konkrétně pak v odstavci 4: (4) Poskytovatel údajů o území, který nesplní povinnost podle odstavce 1, je povinen uhradit z toho vyplývající náklady na změny územně plánovací dokumentace, územní studie a na aktualizaci územně analytických podkladů a odpovídá za škodu vzniklou v důsledku toho, že údaje o území neposkytl nebo je poskytl nesprávné.”

Podrobně k nalezení ve sbírce zákonů – stavební zákon 283/2021.